Ustalono rolę wit. D w rozwoju nowotworów
24 maja 2009, 23:21Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego zaprezentowali hipotezę mogącą tłumaczyć związek pomiędzy niedoborem witaminy D oraz wzrostem agresywności nowotworów. Liczne wcześniejsze badania wykazywały współwystępowanie obu zjawisk, lecz ich związek przyczynowo-skutkowy nie był znany.
Badanie mózgu zdradza tajemnice ADHD i cyklofrenii
12 października 2010, 20:16Do najczęstszych i najcięższych zaburzeń rozwojowych u dzieci zalicza się ADHD oraz cyklofrenię. Naukowcy z University of Illinois w Chicago wykorzystali rezonans magnetyczny mózgu do poznania podstaw mechanizmu tych chorób.
Walka z zaburzeniem nastroju via uszy
13 marca 2012, 10:13Juuso Nissilä, fizjolog z Uniwersytetu w Oulu, odkrył, że na powierzchni mózgu zwierząt występują światłoczułe białka. Dalsze badania wykazały, że opsyna-3, którą można znaleźć w ludzkiej siatkówce, pojawia się też w 18 regionach naszego mózgu. Stąd pomysł na leczenie sezonowego zaburzenia afektywnego (SAD) za pomocą naświetlania przez kanał słuchowy.
Kwas liponowy reguluje zegar biologiczny
18 lipca 2014, 11:18Kwas liponowy, który w największych ilościach występuje w szpinaku, brokułach i podrobach, resetuje i synchronizuje rytmy okołodobowe.
Mutacje białka tau mogą zwiększać ryzyko nowotworu
24 maja 2018, 13:11Mutacje białka tau, które zwykle kojarzy się z chorobami neurodegeneracyjnymi, wydają się nieznanym dotąd czynnikiem ryzyka nowotworu.
Test imienny dla rocznych dzieci pozwala wykryć autyzm
4 kwietnia 2007, 14:53Eksperci z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis uważają, że rutynowe sprawdzanie, czy roczne dziecko reaguje na swoje imię, pozwoli wykrywać autyzm wcześniej niż inne testy. Zaburzenie nie jest zazwyczaj diagnozowane wcześniej niż w 3.-4. roku życia, ponieważ wcześniej objawy są zmienne (Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine).
Ślimak o napędzie "zmarszczkowym"
12 października 2008, 18:51Nietypowy rodzaj napędu został zaobserwowany przez naukowca z Uniwersytetu Kalifornijskiego u ślimaków wodnych. Przypomina on "chwytanie się" powierzchni wody w celu pchnięcia własnego ciała naprzód.
To on sprawia, że umiemy mówić
26 października 2009, 02:19Naukowcy z australijskiego University of New South Wales zidentyfikowali gen odgrywający kluczową rolę w rozwoju aparatu mowy u ludzi. Wszystko wskazuje na to, że właśnie ta sekwencja DNA umożliwiła naszym przodkom opanowanie zdolności do porozumiewania się za pomocą słów.
Wiele dzieci nie odróżnia smaków
22 kwietnia 2011, 11:30Badania naukowców z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii pokazały, że w Australii aż 10% dzieci w wieku 8-12 lat nie potrafi poprawnie zidentyfikować smaku, stwierdzając, że to słodki, słony, gorzki lub kwaśny. Wśród dzieci aborygeńskich odsetek zaburzeń jest jeszcze wyższy i sięga 12%.
Niby nic, a liczba błędów rośnie...
10 stycznia 2013, 12:41Krótkie przerwy mają zaskakująco duży wpływ na zdolność dokładnego dokończenia zadania. Podczas studium z udziałem 300 ochotników naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Michigan zauważyli, że po wybiciu z rytmu na zaledwie 3 s wskaźnik błędów popełnianych przy wykonaniu zadania na komputerze podwajał się.